Panorama foto’s maken, de opties op een rij

Rechtstreeks in camera panorama beelden maken heeft me altijd aangesproken. Er zijn een paar opties maar de echt goede opties zijn redelijk duur.

De bekendste analoge optie is de Hasselblad XPan. Probleem met die camera is dat die fel gezocht wordt en daardoor duur. Ze zijn nog wel redelijk beschikbaar op websites als eBay maar verwacht ze niet goedkoper te vinden dan voor 4.000 EUR. Zot ik weet! En dan heb je trouwens een camera die niet manueel te gebruiken is (zoals de Nikon Fm dat wel kon) en daardoor dus dood is bij een defect. Herstellingen zijn moeilijk tot onmogelijk omdat de onderdelen ook niet meer leverbaar zijn.

De resultaten zijn wel prachtig! En ik zou met plezier 100, of misschien zelfs 200 EUR betalen voor een Hasselblad rug voor m’n 500cm middenformaat camera. Maar er bestaan geen officiële panorama filmruggen… spijtig genoeg. Als je goed zoekt online zul je hier en daar wel wat projecten vinden met 3D prints en dan vaak voor het laden van 35mm film cassettes op een Hasselblad camera. Niet helemaal wat ik zoek.

Voor de Bronica ETRSi middenformaat camera’s bestaat het trouwens wel. Al zijn ook die niet gemakkelijk te vinden. De panorama rug dan toch. De camera zelf is wel vlot te vinden en bovendien een pak goedkoper dan de Hasselblad camera’s. Dit is een oplossing die ik voor het eerst in onderstaande video gezien heb. Daarin komen ook zo goed als alle alternatieven aan bod. Wel zo handig als je een overzicht wil (niet mijn video).

Zowel de lomo optie als de camera met roterende lens optie uit die video leveren spijtig genoeg geen technisch mooie beelden op. Beiden hebben ze hun eigen karakter natuurlijk maar zelf ben ik toch wel meer op zoek naar technisch mooie beelden.

Bij recentere digitale middenformaat camera’s zoals de FujiFilm GFX serie zit deze functie gewoon ingebakken in de firmware. En zo hoort het ook! Dat alleen is natuurlijk wel geen argument om zo’n dure aankoop te verantwoorden. Want het zit spijtig genoeg enkel in de middenformaat modellen. De APS-C formaat modellen, de X-series, hebben deze functie niet. Je kan er wel voor 1:1 gaan en voor een cinema film variant van 16:9.

Spijtig dat echt panorama hier ontbreekt. De implementatie is echt goed want op 1:1 zie je bijvoorbeeld dat de camera ook in de zoeker echt enkel en alleen een 1:1 uitsnede laat zien. Dat is een groot voordeel van systeemcamera’s met een digitale zoeker. Moest je de firmware van deze camera’s kunnen ontcijferen en aanpassen dan zou je dit er vermoed ik zelf wel in kunnen voorzien. Wie weet, misschien dat FujiFilm zelf ooit een update uitbrengt voor de X-series.

Misschien moet ik toch maar mijn stoute schoenen aan doen en gewoon proberen of ik met wat aanpassingen rechtstreeks op de sensor van mijn X-T1 iets vergelijkbaars kan bekomen. Grootste uitdaging daarbij lijkt mij iets tijdelijk te plaatsen wat zeker niet los komt of op een andere manier in de weg van de mechanische sluiter komt te zitten… want anders is die wel zeker stuk. Durf ik dat risico wel te nemen? 

Om dit bericht af te sluiten 2 links van fotografen die de panorama optie op de FujiFilm GFX series gebruiken.

https://fujifilm-x.com/global/stories/gfx-panorama-street-photography-by-takashi-nakagawa/

https://fujilove.com/shooting-panoramas-with-the-gfx-50r/

update: blijkbaar is een filter in de camera plaatsen nog zo geen zot idee. Nu zag ik vandaag op fujirumors toevallig dat er een bedrijf is dat zo passende filters maakt (voornamelijk voor astrofotografie en ND filters). Misschien dus toch maar eens bekijken of ik dit ook op mijn X-T1 kan toepassen. En vooral of dat dicht genoeg op de sensor is voor een duidelijk kader (waarschijnlijk ook wel afhankelijk van diafragma). 

Een gedachte over “Panorama foto’s maken, de opties op een rij

Plaats een reactie